Nápad, nebo lidi? Pro investora jsou rozhodující oba faktory. Skvělý tým zaručí dobře odvedenou práci, ale průlomový a inovativní produkt může převážit nad nedostatkem zkušeností. Důležité je rozlišit mezi nositelem myšlenky a CEO start-upu.

Jak vypadá průměrný startupista?

Jak společnost Aspen Institut tak společnosti Keiretsu Forum Prague SE a PerfectCrowd se v průzkumech shodují na tom, že startuper je ve věku 20 - 39 let a má vysokoškolské vzdělaní.Pouze 19 procent start-upů má mezi zakladateli ženu. V průměru jde především o dvaatřicetiletého muže při zakládání start-upu, startupistům s rozjetým projektem bývá 35 let. Pouze sedm procent start-upů vydrží déle než pět let.

Neexistuje žádný trend v absolvovaných oborech studia. Vzhledem k tomu, že projekty jsou různého druhu, investoři se dívají na vzdělání startupistů pouze u velmi odborných projektů orientovaných na lékařství nebo vývoj produktu, který vyžaduje zkušenosti například v laboratoři.

Co je nejpalčivějším problémem start-upů?

Startupisté mají odborné znalosti a dovednosti. Dokážou realizovat hi-tech produkty, ale pokulhávají v sebeprosazení a marketingu produktu. "Největší problém vidím v přístupu lidí k podnikání a toleranci k riziku obecně. Toto je ta největší překážka, která převyšuje špatné zákony o ochraně duševního vlastnictví, obtížné zakládání společnosti, nepružné a složité právní prostředí obecně. Chybí zde touha dělat nové, nevyzkoušené věci, síla a energie být samostatný, velmi zásadně schází znalost toho, jak funguje podnikání globálně," soudí Hubert Palán v reportu společnosti Keiretsu Forum, zakladatel startupu ProductBoard.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?