Založit firmu, v prvních měsících na ní pracovat se svými přáteli či rodinou, být úspěšný a za rok poté mít obrat několik milionů korun a nárůst zaměstnanců o více než 200 procent. I tak může vypadat realita některých tuzemských start-upů, které někdy až příliš rychle vyrostly. Ne vždy se jejich blesková expanze obešla bez překážek. Ať už se jednalo o nedostatek potřebných zaměstnanců, či o nepřipravenost firemních interních procesů. S čím zakladatelé start-upů při rychlém růstu svých firem nejvíce bojovali? Co by zpětně udělali jinak? Zeptali jsme na to zástupců několika tuzemských společností.

Vyrobili jsme až milion drinků

Příběh společnosti Mana, vyrábějící funkční jídlo ve formě prášku, začal před pěti lety. "Začínali jsme jen s manželkou a dvěma přáteli v hodně skromných podmínkách tchánovy garáže. Bez investorů či bankovních půjček. Na začátku jsme Manu balili do krabice od bot a do sáčků z Ikey. Přesto za ni chtěli lidé platit," popisuje začátky Jakub Krejčík, tvůrce Many a výkonný ředitel společnosti. Prvotní zájem ho motivoval k tomu, produkt dále vyvíjet. Na dokončení první verze Many získali peníze pomocí crowdfundingové kampaně a v roce 2015 dosáhli obratu 23 milionů. O dva roky později už to bylo 87 milionů, v loňském roce až 151 milionů. "Očekáváme, že letos se náš obrat bude pohybovat někde nad 200 miliony korun, což by znamenalo meziroční růst asi 30−40 procent," podotýká Krejčík.

Podle jeho slov se během růstu firmy setkávali a stále ještě setkávají s mnoha překážkami. V loňském roce se rozhodli, že vstoupí do všech českých a slovenských supermarketů, hypermarketů a benzinek. "Nevěděli jsme, jak nastavit výrobu a plánování odbytu, a čísla se rozjížděla o řády. V průběhu šesti měsíců jsme vyrobili přibližně milion drinků a devět set tisíc sáčků práškové Many," vzpomíná tvůrce společnosti. "Takové škálování nešlo dělat od boku, ale vzhledem k tomu, že nebyla žádná reference a my jsme byli ten referenční brand, tak jsme to museli prostě vymyslet," dodává. Výroba v té době ve firmě probíhala ve dvousměnném provozu. "Bohužel jsme se malinko sekli s načasováním zalistování do jednotlivých kanálů, nabrali jsme zpoždění, což mělo dramatický dopad na naše cash flow. Díky našim dodavatelům a skvělým obchodním vztahům jsme byli schopni celou situaci přežít a poučit se z ní," dodává.

Nejvíce práce a starostí jim podle něj celkově přinesla adaptace na velice rychlý růst firmy. "Jeden rok jsme vyráběli takřka v domácích, skromných podmínkách a druhý rok už jsme nabírali desítky zaměstnanců, stěhovali výrobu, sklad, budovali kanceláře," popisuje Krejčík a podotýká, že zpětně by při rychlém růstu udělal hned několik věcí jinak. "Dnes například už víme, že jsme měli dříve najmout lidi do vedoucích pozic v HR a ve financích. Dlouho jsme si lidské zdroje a účetnictví dělali sami společně se spoluzakladateli, což už pak nebylo udržitelné," míní.

Zklamání hned v začátcích

Řetězec hračkářství Agátin svět založila Kristýna Křížová se svou sestrou Lucií v roce 2007. Od té doby společnost roste v řádu desítek procent ročně. S největší překážkou se setkaly hned na začátku při zakládání firmy. "Tehdy nebyly takové možnosti snadného založení e-shopu jako dnes díky krabicovým e-shopům, takže jsme museli nechat dělat e-shop na míru. Společnost, s níž jsme měli za sebou osmiletou spolupráci v jiné firmě, nebyla schopna e-shop v požadované kvalitě dokončit," vzpomíná Křížová. "Po tři čtvrtě roce fungování, kdy naše firma měla samozřejmě daleko do černých čísel, jsme stály před rozhodováním, zda vše vzdát, nebo sáhnout hlouběji do úspor a zafinancovat e-shop u jiných programátorů," dodává. V té době kvůli tomu jejich ztráty přesahovaly 100 tisíc korun. To byla podle Křížové při rozjezdu firmy financované z vlastních zdrojů značná částka. "Přesto jsme se nevzdaly a do firmy a webu nalily nejen další finance, ale i další energii a víru v následný úspěch," dodává.

V posledních letech je pro ně největší starostí nedostatek zaměstnanců. "Trh práce, zejména v Praze, je naprosto vysátý. S tím souvisí i nedostatek dalších služeb − fungující přepravci zásilek nebo skladovací prostory," sděluje Křížová. "Kromě toho, že doposud se české ekonomice velice dobře dařilo, je důvodem i to, že v oboru e-commerce existuje řada projektů či firem. Často jde i o velké kolosy, které jsou ztrátové, ale při životě je udržují investoři. Pokud by se hospodářská soutěž odehrávala jen mezi těmi, kteří si na sebe vydělají, což je náš případ, byla by situace na trhu práce a služeb o dost veselejší," dodává.

Vlastní chyba jako inspirace

Tuzemská technologická společnost Enehano Solutions, která se zaměřuje na zefektivňování podnikání firem za pomoci technologií, vznikla jako start-up před třemi lety. "Loni v létě nás bylo ve firmě ještě pouze 17, letos už přes 40, což je nárůst o 235 procent. Pokud jde o obrat, ten nám vzrostl meziročně téměř o 250 procent a za loňský rok činil 28,5 milionu korun," popisuje růst firmy Michal Peška, obchodní ředitel a spoluzakladatel společnosti.

Tři roky existence společnosti se nicméně neobešly bez překážek. "Úplně nejhorší asi bylo, když jsme si na začátku roku 2018 několik měsíců mysleli, že na úrovni jednotlivých měsíců generujeme zisk. My jsme se podle toho chovali, ale ono to tak nebylo. Naše rozhodování se zakládalo na špatných datech v Excelu a účetním systému, takže jsme se uprostřed roku 2018 dostali do ztráty," vzpomíná Peška. Ztrátu se jim do konce téhož roku podařilo srovnat, ale tato událost jim dala podnět k dalšímu vlastnímu produktu. "Finanční řízení společnosti jsme přesunuli do platformy Salesforce, stejně jako v ní už máme i agendy recruitmentu, HR a samozřejmě obchod a marketing," popisuje Peška.

Nicméně potíže s daty nebyly jediným problémem, se kterým se během růstu společnosti její zakladatelé setkali. "Úplně na začátku jsme například neměli lidi, abychom přesvědčili klienta, že zvládneme dodat projekt. A zároveň jsme neměli projekt, na který bychom dokázali nalákat lidi, aby k nám přišli pracovat," sděluje Peška. "Rok nato nás zase dohnalo cash flow, protože se nám sice dařilo rychle nabírat lidi na placené projekty, ale peníze od zákazníků přicházely s velkým zpožděním a předchozí zisk na to nestačil," dodává.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?