Pokud má firma přežít, potřebuje inovace, říká. Nesouhlasí s tím, že velká firma nemůže dnes uspět v konkurenci s dynamickými start-upy. "Tradiční firmy mohou využít síly své značky, podpory stávajících zákazníků, ale nakonec i tržeb, které jim plynou. Pokud se dokážou změnit, mohou jakýkoli konkurenční start-up prostě vymazat," řekl Modernímu řízení po své přednášce na loňském Global Peter Drucker Foru.

Mluvíme o tom často a vy jste to ve svém vystoupení také zmínil, že svět se rychle mění. A rychlost téhle změny se zvyšuje. Proč tomu tak je? Co je impulzem?

Těch faktorů je opravdu hodně. Jedním z nich jsou určitě informační technologie, které zcela proměnily způsob, jakým komunikujeme. Pro mě teď, v tuto chvíli, není problém se spojit s přáteli na druhé straně světa. Můžeme komunikovat v reálném čase napříč celou planetou. To komunikaci samozřejmě výrazně zrychluje. Navíc se rozšiřují komunikační kanály, roste počet způsobů, jak se můžeme s dalšími lidmi spojit. To také znamená, že můžeme komunikovat s větším množstvím lidí a někdy i současně. Ale nejde jen o to, že spolu můžeme mluvit.

Fungující globální komunikace znamená možnost vstoupit na trh pro větší množství lidí. Takže svět je najednou také mnohem konkurenčnějším prostorem, než byl kdy v minulosti. Na tom není nic mystického, je to naprosto logické. Malá či střední společnost může dnes konkurovat nadnárodním korporacím a díky internetu fungovat prakticky po celém světě. Není pro ni problém oslovit zákazníka, ať se nachází v kterékoli zemi, na kterémkoli kontinentu. Podívejte se třeba na společnost Alibaba. Dnes už prostě téměř není možné fungovat výhradně lokálně.

Alexander Osterwalder

Švýcarský spisovatel a ekonomický teoretik je spoluautorem konceptu Business Model Canvas, jakési šablony pro mapování a inovaci obchodních modelů. Vystudoval politologii na univerzitě v Lausanne, kde v roce 2004 získal také titul Ph.D. v oboru ekonomické informační systémy. Česky vyšly mimo jiné jeho knihy Vydělávejte svými nápady a Tvorba business modelů, které napsal s Yvesem Piqneurem. A rovněž Osobní business model, jehož spoluautorem je také Timothy Clark. V květnu chystá vydání nové knihy Invincible Company

Konkurenční prostředí zrychluje tlak na proměnu společnosti?

Nikdy v historii lidstva nebylo snazší vybudovat společnost, start-up, než dnes. Díky takovým službám jako Amazon Web Services má i úplně malá začínající společnost k dispozici tu nejlepší IT infrastrukturu na světě. Bylo něco takového možné ještě před pár lety? Je tu globálně fungující síť platebních karet. Je úplně jedno, jakou měnu váš zákazník používá, prostě vám zaplatí svou kartou. Ještě před 10 lety by to bylo nepředstavitelné. Firma o jednom člověku může mít dnes přístup k trhu čítajícímu několik miliard lidí, to je prostě neuvěřitelné. Může využívat IT infrastrukturu, která byla ještě přednedávnem dostupná jen těm největším gigantům. To je šílené, proto zažíváme takový boom start-upů. Dnes může svoji firmu rozjet klidně dítě, senior, prostě kdokoli.

To je podle mého názoru jedna z největších věcí, které Jeff Bezos udělal − vytvořil neuvěřitelně výkonnou IT infrastrukturu, kterou může využívat každý a za pár dolarů. To opravdu změnilo svět byznysu.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?