Agilní řízení s sebou nese širší pravomoci zaměstnanců v rozhodování a vetší spolupráci. Na co se často ale zapomíná, je tlak, který s sebou agilita přináší. A to nejen na zaměstnance, ale také na personalisty a vedení firem. Na rozdíl od vodopádového modelu je agilní řízení charakteristické samostatným rozhodováním jednotlivých zaměstnanců, spoluprací v týmu a přímou komunikací se zákazníkem.

Kvalita produktu a týmový duch

Agilní řízení se vyznačuje kolaborací, lidé nejsou tolik specializovaní, komunikace zde je na denním pořádku. Zákazník je součástí dílčích fází projektu. Funguje dobře ve společnostech jako je Netflix, který se tímto přístupem i proslavil. Model Netlfixu je postaven na práci v týmech, cílem není proces ale finální produkt. Lidé v Netfixu jsou přizpůsobiví změnám. Jak říká autorka knihy "Netflix: značka agility" a bývalá hlavní personalistka Netfllixu Patty McCord: "Pokud najmete talentované lidi a poskytnete jim nástroje a informace, které potřebují, budou pro vás nenahraditelní a dostanou vás tam, kam chcete."

Agilita znamená interakci se zákazníkem, a funguje tam, kde je společnost zaměřena především na produkt. České společnosti agilní řízení vyhledávají. "V regionu střední Evropy a východní Evropy mají tuzemské firmy spíše větší zájem o zavádění agilního řízení…V Evropě jsme několik let za lídry, jako jsou Nizozemsko, Velká Británie či Finsko," uvádí Martin Hladík z KPMG.

Lidský faktor agilního řízení

Díky tomu, že je agilní řízení v evropských firmách běžné, vzniknul projekt na irské univerzitě v Galway, který se zaměřil na sociální aspekt agilního řízení a porovnává přístupy k agilitě v různých zahraničních firmách.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?