Podle Bogdana Siderka je agilní řízení skvělý nástroj. Funguje však pouze tam, kde jsou lidé připraveni na zásadní změnu fungování celé firmy a jejích hodnot. To nelze obejít sebelepší metodikou.

"Ještě nikdy jsem žádnou firmu neviděl proměnit se k lepšímu bez toho, že by své nastavení byli ochotni změnit lidé, kteří v ní pracují. I kdyby vedení chtělo sebevíc a investovalo miliony do skvělých koncepcí. Když se však podaří dostat změnu do všech koutů firmy, otevře se obrovský prostor pro nové možnosti růstu. Jednotlivců i celku," vysvětluje Bogdan Siderek svou motivaci pracovat jako firemní konzultant.

Agilita není cesta k rychlejšímu zisku

Alfou a omegou rozhodnutí, zda má smysl investovat do firmy čas a úsilí, je pro odpověď na otázku "proč". "Klíčové je, proč se o agilní řízení zajímá a co od něj očekává," vysvětluje a dodává: "Pokud je hlavní motivací to, že je agilita 'cool' a mají ji všichni, snažím se, aby pochopili, že jde o změnu, a ne o to ukázat, že to používáme."

Častým důvodem, který podle konzultanta uvádějí majitelé firem na otázku "proč", je snaha přizpůsobit se trhu a udělat to, co udělala konkurence. Počáteční náklady zejména v prvních měsících jsou však poměrně vysoké a teprve časem může agilní řízení ukázat svou sílu. Už proto, že se sníží chybovost v projektech a také počet stížností od zákazníka, protože ten dostane přesně to, co chtěl, i když ještě na začátku přesně nevěděl, co přesně to je. Souvislosti jsou však ještě širší. Koho primárně nemotivuje změna firemní kultury, spolupráce postavená na vysoké míře důvěry a také bližší osobní vztah s klientem, může podle Bogdana na úspěch zapomenout.

"Snažím se provést klienta správným vyjasněním, proč si nás objednal a co může ve své konkrétní situaci od agilního řízení čekat. Řadě firem, které nebyly připravené vysokou časovou a finanční investici obětovat a jejichž management nebyl nastavený na zkoumání širších lidských souvislostí, jsem ve své praxi přechod na agilní řízení vymluvil. A byl jsem za to rád," sdílí svou zkušenost konzultant.

I konzultant má svá "proč"

Když Bogdan Siderek mluví o firemních důvodech, přichází řeč i na jeho "proč". S tím, co může dobrý konzultant přinést konkrétní firmě, to totiž úzce souvisí. "Agilita patří mezi metodiky, které stojí spoustu úsilí, ale jejichž výsledky přinášejí naplnění. Díky lepší spolupráci se mohou lidé rychle posouvat dopředu a růst. A agilita vlastně jednoduše řečeno není nic jiného než geniálně poskládaná spolupráce.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?