Do firemních vozových parků stále častěji míří vozidla na stlačený zemní plyn (CNG). Využívání tohoto alternativního paliva oznámil také řetězec obchodů Albert, který v současnosti využívá 47 nákladních aut na CNG, přičemž 14 menších zajišťuje závozy po Praze. Automobily poháněné stlačeným zemním plynem, které provozuje společnost Vladimír Hrubý autodoprava, ujedou na cestách po celé republice v průměru 68 tisíc kilometrů týdně.

Uhlíková stopa vozů na CNG je o čtvrtinu nižší a motor neprodukuje oxid siřičitý. Ve srovnání zemního plynu s dieselovým pohonem jsou CNG automobily ekologičtější a produkují téměř nulové emise škodlivých pevných částic.

„Nahrazením nafty za CNG snižujeme tvorbu ozonu v atmosféře, který mimo jiné způsobuje letní smog,“ vyjmenovává ekologické výhody pohonu na plyn Miroslav Dopirák, který má v Albertu na starosti kompletní flotilu. U plynových motorů také pozitivně hodnotí jejich tišší chod.

Vozidel postupně přibývá, tak jak se obměňuje vozový park. V letošním roce by se jich ve flotile měla objevit další desítka. Vyšší pořizovací náklady vozů na CNG firmě kompenzuje až jejich dlouhodobé využívání, kdy se projeví úspory spojené s využitím zkapalněného plynu jako úspornějšího paliva. Náklady spojené se servisem jsou podle Miroslava Dopiráka v porovnání s dieselovými motory téměř identické.

CNG objevují i další firmy

Nasazování šetrnější alternativ v nákladní dopravě oznámilo již více firem. Například silniční dopravce Santa-Trans má ve svém vozovém parku některá vozidla s motory na stlačený zemní plyn. Kamiony rozváží nápoje výrobce Kofola, jehož je Santa-Trans dceřinou společností. Celkem má firma nyní už téměř tři desítky vozů na CNG. Také Coca-Cola oznámila, že buduje ekologický vozový park, který zahrnuje hybridy i řadu automobilů na CNG.

Mezi „plynaři“ nechybí DHL Supply Chain, která zařadila do svého vozového parku dva nové tahače s pohonem na CNG. Soupravy jezdí v téměř nepřetržitém provozu mezi Vídní, Pohořelicemi a Prahou a zajíždějí také do dalších míst. DHL Supply Chain hodlá snížit emise CO2 do roku 2050 na nulu. Balíková firma DPD zase nasadila 38 automobilů na CNG v rámci své dlouhodobé strategie DPDgroup – DrivingChange, jejímž cílem je výrazně omezit uhlíkovou stopu a zbývající emise CO2 plně kompenzovat.

Nedostatky CNG vyřeší LNG

Ale provozovatelé vozidel na stlačený zemní plyn se potýkají s hlavním nedostatkem tohoto pohonu, kterým je kratší dojezd oproti vozidlům na naftu. Zlepšení má přinést používání zkapalněného zemního plynu (LNG), který je z hlediska dojezdu zhruba srovnatelný. Jeho využívání v České republice ovšem naráží na faktickou neexistenci veřejných čerpacích stanic. Tato situace se má díky iniciativě firem i státní podpoře brzy změnit. Mezi firmami, které zkapalněný zemní plyn již testují, patří například ESA logistika nebo mladoboleslavská Škoda Auto.

Související