Správný týmový duch

Příjemná atmosféra v týmu a s tím i větší spokojenost zaměstnance se dá podpořit i různými společnými akcemi. Na základě dat celosvětové firemní komunikační aplikace ConnectTeam jsou právě týmové obědy nebo krátké teambuildingy dalším trendem, jak si udržet spokojené a motivované zaměstnance. Aktivity, u nichž se pracovníci pobaví a na chvíli odreagují od práce, téměř nic nestojí a jsou vhodné například i pro menší firmy, které svým zaměstnancům nemohou nabídnout tak rozsáhlé benefity.

Soustřeďte se na adaptaci zaměstnance

Adaptační programy jsou podle zahraničních odborníků klíčem k úspěchu. Nováčci by se v prvních týdnech měli dozvědět nejen potřebné informace o své nové pozici, ale také o firemní kultuře a o tom, jak mohou k jejímu udržení přispívat. Průzkum The True Cost of a Bad Hire od analytické společnosti Brandon Hall Group uvádí, že firmy s propracovanými adaptačními programy si jejich prostřednictvím zlepšují retenci zaměstnanců až o 82 procent.

Wellness jako benefit

Není benefit jako benefit. Právě v souvislosti s retencí zaměstnanců jsou v zahraničí moderní ty benefity, které přispívají k udržení duševního zdraví i fyzické kondice zaměstnance. Loňský průzkum americké personální agentury Robert Half mezi tisícovkou HR manažerů v Severní Americe ukázal, že až 75 procent dotázaných firem poskytuje svým zaměstnancům benefity jako wellness nebo kurzy zvládání stresu.

Work−life balance se nezbavíte

Zapomínat nelze ani na udržení rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. Nejedná se přitom o něco, co si šéfové mohou po jednom pohovoru s podřízeným odškrtnout jako hotové, ale spíše naopak − je to nikdy nekončící práce. Vedoucí by měli pravidelně dohlížet na to, zda jejich zaměstnanci na svých pozicích možnost work−life balance opravdu mají.

Pomoci mohou i mentoři

Během prvních týdnů je poskytnutí mentora novému zaměstnanci dalším trendem, aby si firmy nováčka získaly. Mentoři nabídnou novému pracovníkovi odborné vedení, pomohou mu s integrací do firmy a sníží jeho stres z neznámého prostředí a pozice. Nový zaměstnanec tak sbírá od mentora zkušenosti a na druhé straně od něj mentor získává nové podněty či nápady, které mohou přispět k rozvoji celé firmy.

Flexibilní pracovní doba

Flexibilní pracovní doba patří mezi hlavní priority zaměstnanců. Loňský průzkum od profesní sociální sítě LinkedIn uvádí, že patří mezi nejdůležitější tři parametry pro spokojenost zaměstnanců − společně s pokrytím zdravotního pojištění a placenou dovolenou. V souvislosti s retencí zaměstnanců přichází flexibilita v potaz především v případě zaměstnankyň. Velká část vysoce kvalifikovaných žen s dětmi se po mateřské dovolené do svého zaměstnání nevrátí právě kvůli tomu, že jim firma nenabídne možnost flexibilní pracovní doby.

Naslouchejte − a to pravidelně

Naslouchání zaměstnancům má nepochybně významný vliv na jejich angažovanost a motivaci k práci. Americký výzkum Global Employee Experience Trends mezi více než 13 tisíci pracovníky ukázal, že právě pravidelné naslouchání od nadřízených má velký dopad na spokojenost zaměstnanců a snižuje jejich odchodovost. V dotázaných firmách, v nichž šéfové pravidelně poskytují svým podřízeným zpětnou vazbu, vzrostla angažovanost zaměstnanců na 61 procent. Naopak u společností, v nichž neexistuje obdobný systém, se jednalo pouze o 45 procent.

Pohovory "zůstaňte, prosím"

Trendem jsou takzvané "stay interviews", které by podle zahraničních HR manažerů měli zaměstnavatelé vykonávat pravidelně s každým zaměstnancem. Firmy se totiž často zaměřují pouze na rozhovory při odchodu zaměstnanců. Podceňují ale právě prevenci toho, aby k němu vůbec nedošlo. Šéfové by se pravidelně měli scházet se svými podřízenými a pokládat jim pár otázek ohledně toho, zda jsou v práci spokojení nebo kam by se ještě chtěli ve své kariéře posunout.

Související