Po rozvoji flexibility úvazku a práce se na českém trhu začíná pomalu prosazovat další trend. Zaměstnancům se přidává volný čas. Zatím to bylo doménou spíše menších firem a start-upů, letos ale tento benefit zavedly už i dvě velké společnosti. LMC a Česká spořitelna zavádí v tomto roce dvanáct volných dnů ke stávající dovolené navíc. LMC se snaží udávat trendy, Česká spořitelna chce díky odpočatějším zaměstnancům dosáhnout vyšší produktivity. I když to představuje víc organizace, větší volnost pro zaměstnance je cesta, jak jich při dlouhodobém nedostatku přilákat víc. Delší dovolená je atraktivní benefit pro většinu zaměstnanců − podle průzkumů LMC o ni stojí devět z deseti lidí.

LMC: Jeden pátek v měsíci

Je pátek ráno a Martina Zemanová se svým manželem odvedli děti do školky a míří si dát snídani do blízké kavárny. Namísto obvyklého pracovního dne stráví Martina dnešek společně s manželem. "S malými dětmi máme času pro sebe málo, jsme rádi za každou volnou chvilku," říká Martina Zemanová, která si dnes vybírá svůj první den ze svých dvanácti navíc. Celkově nyní LMC zaměstnancům nabízí 41 dní volna − z toho 25 dní běžné dovolené, tři takzvané whatever days (den na cokoliv), volno v den narozenin a od února právě dvanáct volných pátků. V rámci takzvaných Happy Fridays si mohou vybrat jeden volný pátek v každém měsíci.

"Pátek je mezi lidmi nejvíce populární z hlediska možnosti volna a zároveň je to již dnes nejméně produktivní den pracovního týdne. Pokud bychom sáhli po jakémkoliv jiném dni, pak bychom udělali zaměstnancům mnohem menší radost a zároveň by byl zásah do produktivity firmy mnohem větší," vysvětlil Milan Jasný, generální ředitel LMC. Společnost LMC, která provozuje webové portály Jobs.cz a Práce.cz, se rozhodla vyzkoušet možnost prodloužených víkendů už loni v průběhu listopadu, benefit pak zavedla od února, přičemž bude testování pokračovat i nadále.

Z průzkumu, který následoval po testovacím režimu, vyplynulo, že nový benefit vnímá odlišně management a odlišně řadoví zaměstnanci LMC. Manažeři častěji vnímají nové volno tak, že si ho budou muset napracovat. Vnímá to tak 36 procent manažerů, zatímco z řadových zaměstnanců jen 27 procent. Mezi řadovými zaměstnanci je naopak většina (41 procent) přesvědčena, že volné pátky jsou dalším volnem ke standardní dovolené.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?