Ač architektonicky zajímavá, neměla budova někdejšího Paláce kultury u veřejnosti nikdy na růžích ustláno. Podle Marie Filipové se ale vnímání postupně mění a lidé už vědí, že Kongresové centrum Praha (KCP) má v naší zemi poměrně unikátní postavení. Vždyť ročně se zde uskuteční několik kongresů skutečně světové úrovně.

KCP zná hodně lidí zvenku, jak jezdí kolem. Někdo možná zná sály z návštěv kongresů či kulturních akcí. Co se ale skrývá uvnitř?

Samozřejmě mnoho dalšího zázemí, ale především přes 240 lidí. Protože právě tolik zaměstnanců má KCP společně s přilehlým hotelem Holiday Inn Prague Congress Centre, pro který zajišťujeme personální politiku. Zahrnuje to širokou škálu profesí, konají se u nás akce náročné na provozně-technické zabezpečení. V hotelu jde zejména o gastronomické obory a samozřejmě také další personál, jako je například recepce. U nás jde o pozice od techniků zajišťujících provoz všech našich zařízení, až po produkční a přirozeně také obchodníky. Kromě toho pro některé akce využíváme externí dodavatele, to platí zejména o cateringu, ale částečně také v případě zajištění audiovizuální techniky. Tady v některých případech využíváme naší techniky a práce našich specialistů, při náročnějších projektech i externí firmy.

Co se skrývá za provozem takové budovy, si možná umíme představit. Máte zde nějakou profesi, která běžného návštěvníka nenapadne?

Dříve jsme s nadsázkou říkali, že kromě lékařů a kosmonautů u nás pracují všechny myslitelné profese. Dnes už to tak úplně neplatí, protože je výhodnější si část úkolů nechat zajistit dodavateli. Ale možná ne úplně každý ví, že máme vlastní hasičskou jednotku, podobně jako například pražské letiště. Tato jednotka je určena speciálně pro Kongresové centrum Praha.

Marie Filipová

vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, zaměření ekonomické informace a kontrola. Krátce po ukončení studia nastoupila do Podniku zahraničního obchodu. V roce 1985 pak získala pozici v Paláci kultury, který se později přetransformoval do současného Kongresového centra Praha, kde působí dodnes. V prvních letech pracovala v oddělení práce a mzdy, od roku 1995 zastává pozici vedoucí personálního oddělení. Od roku 2016 je členkou porady generálního ředitele.

Manažerka lidských zdrojů Marie Filipová

Ač jste akciová společnost, vašimi vlastníky je hlavní město Praha a stát. To asi znamená, že pokud jde o nabídku mezd, nemůžete zcela konkurovat velkým korporacím. Jak se vám daří oslovovat nové zaměstnance na trhu práce?

Oslovit nové zaměstnance je stále obtížnější, a to i přesto, že platy u nás rozhodně nejsou tabulkové, jako ve státním sektoru, a jsou dnes na úrovni průměru trhu. I proto se musí měnit také personální oddělení, které dnes plní o trochu jiné úkoly než v minulosti. Už to zdaleka není jen administrativa spojená se zaměstnanci. Dnes již nestačí nabízet běžné benefity, personální oddělení musí využívat nové nástroje tak, abychom zaměstnance oslovili, ale také je u nás udrželi. Pro mnoho lidí se stává důležitějším směr společnosti a její hodnoty. Zejména mladí lidé chtějí pracovat tam, kde to dává smysl, kde jim jejich role dodává prestiž. KCP, jako největší centrum svého druhu v ČR, jim takovou prestiž může nabídnout. Pro řadu kandidátů je důležitá také nabídka benefitů, proto se ji snažíme poskládat tak, aby byla atraktivní. Velmi důležitou roli ale hraje také práce se zaměstnanci během trvání jejich smlouvy. Zaměřujeme se na vylepšení takzvaného onboardingu, tedy práci s nově nastupujícími. Zároveň si ale uvědomujeme, že nesmíme zapomínat na ty, kteří jsou již u nás zaměstnaní nějakou delší dobu. Těm nabízíme především možnost dalšího osobního rozvoje, rozšiřování si vzdělání a tak podobně.

První dojem v nové práci bývá určujícím. Nač kladete důraz při adaptaci nováčků?

Ve spolupráci s marketingovým oddělením jsme připravili speciální adaptační brožurku pro nové zaměstnance. V ní představujeme naši společnost čtivou, řekla bych lidskou, formou. V téhle brožurce najdou organizační strukturu, ale také plánky jednotlivých pater, protože vyznat se v našem labyrintu není úplně jednoduché. Velmi důležité je také představení jednotlivých organizačních úseků, což pomáhá zorientovat se, kdo co má na starosti. Pochopitelně součástí této publikace jsou také základní informace, přehled benefitů, jména členů dozorčí rady nebo přehled našich akcionářů. Zhruba na desítce stránek by se tak nově nastupující měl dozvědět vše potřebné. A pro řadu z nich je to pomocník na delší dobu, který pomůže najít cestu nebo oddělení, s nímž potřebujete spolupracovat.

A jak zaměstnanci brožurku přijímají?

Využívají ji zejména lidé z administrativy. Máme od nich velmi dobrou zpětnou vazbu, a dokonce nám někteří říkají, že je to vůbec poprvé v jejich profesním životě, co se setkali s něčím takovým.

Sama jste říkala, že první dojem nováčka je důležitý. Jak personální oddělení sleduje celý proces začlenění do firmy?

Klíčovou roli zde hrají jednotliví manažeři. Jejich roli nemůže personální oddělení zastoupit. Zní to možná jako fráze, ale záleží opravdu na lidech. My je podporujeme, pravidelně komunikujeme jak s nimi, tak s nováčky, abychom měli přehled o situaci. Manažery informujeme o důležitých termínech, například blížícím se konci zkušební doby. Ale vzhledem k poměrně vyšší míře fluktuace jsme zatím tento přístup neformalizovali, nechceme je přílišně administrativně zatěžovat. Pochopitelně k zaměstnancům na klíčových pozicích přistupujeme individuálně a v těchto případech je naše vzájemná komunikace přece jen o něco intenzivnější.

Mluvila jste o několika úsecích, ze kterých se vaše společnost skládá. Mají nováčci možnost poznat i ty, ve kterých nepracují?

Dlouho jsme zvažovali, jestli jim budeme nabízet takzvané kolečko, kdy postupně absolvují den či dva na jednotlivých úsecích. Nezdálo se nám to ale vhodné, často to totiž bývá jen formální a nový příchozí se toho moc nedozví. Proto jsme připravili adaptační program. Přibližně každé dva měsíce připravujeme pro nováčky, kteří nastoupili v mezidobí, strategickou prezentaci vedenou naší obchodní ředitelkou. Ta se jim snaží, trochu zábavnou formou, celé KCP představit a podělit se s nimi také o naši strategii, představuje jim cíle, které máme vytyčené, a tak podobně. Ač to zní možná paradoxně, pro mnoho z nových zaměstnanců je překvapivé, co vlastně děláme, co je naším produktem. Toto setkání je zakončeno prohlídkou budovy, nejen naší hlavní, ale také hotelu. Dostanou se tak do prostor, kam by se jinak téměř nikdy dostat nemohli. Máme zde místnost, kde na své vystoupení čekal americký prezident George Bush nebo Barack Obama.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?