Psal se rok 1967 a Ralph Lauren byl obyčejným prodavačem kravat u společnosti Beau Brummell Ties. Tehdy se nosily spíše úzce střižené modely, Laurenovi se ale líbily modely širší, s nápadnějším vzorem. Svému šéfovi proto navrhl, zda by je neměli zkusit zařadit do programu. "Ten se ale na mě jen mile podíval, usmál se a řekl: Ralphe, to nikdo kupovat nebude," vzpomínal v rozhovoru se stanicí CBS designér. Tehdy osmadvacetiletý mladík se ale svého nápadu nechtěl vzdát, vyběhal si úvěr na 50 000 dolarů a pustil se do výroby vázanek vlastních.

A jeho styl měl úspěch. Jedním z jeho prvních zákazníků byl řetězec Neiman Marcus, který si objednal hned 1200 kusů. Ještě větší průlom pak znamenala zakázka Bloomingdale's. "Nejdříve mi sice jejich zástupce řekl, že jsou moje kravaty sice hezké, ale že by radši měli užší a pod jejich vlastní značkou. Na to jsem ale nepřistoupil," vyprávěl Lauren v rozhovoru pro magazín Town and Country. "Za šest měsíců se ale ke mně vrátili a řekli: dobrá, budeš mít u nás svůj vlastní stojan a svou vlastní značku," dodal. Jednalo se přitom o první shop-in-shop jedné značky v historii Bloomingdale's. "Kravaty jsou pro muže velmi důležitý produkt. Vyjadřují totiž jejich citlivost. A když si nemohou dovolit nový oblek, změní vázanku," vysvětluje.

Nešlo o trend, ale o nadčasovost

Od té doby šlo vše jak na drátkách. Lauren měl svou malou kancelář v Empire State Building, otevřel svůj vlastní obchod a začal svou kolekci rozšiřovat. Navrhoval pánské košile a kalhoty, v roce 1971 následovala móda dámská.

Další milník přišel v roce 1974, kdy navrhl kostýmy pro film Velký Gatsby, včetně hlavní postavy Roberta Redforda. O tři roky později pak realizoval film Woodyho Allena Annie Hallová. V osmdesátých letech pak expandoval s prvními obchody do Evropy, kde jej publikum přijalo stejně dobře jako v USA.

Jako značku si Lauren zvolil "pólo", protože to podle jeho slov indikovalo anglický styl, který se mu velmi líbil, byl elegantní a zároveň symbolizoval jistou dynamiku. "Pólo je životní styl. Lidé, kteří jej hrají, se pohybovali po celém světě a byli elegantní," míní designér. Sám se tomuto sportu nikdy nevěnoval. "U mého oblečení jde o atmosféru a styl. Jde o to, vytvořit sen, který bych býval sám chtěl žít. Chtěl jsem znázornit svou osobnost. Nešlo o módu, ale o to, co chci já," tvrdí návrhář, který raději lyžuje. "Mě zajímá dlouhověkost, nadčasovost, styl. A ne móda," dodává Lauren, jenž vlastní 82 procent své firmy (v roce 1997 vstoupila na burzu). Námětem Laurenovy tvorby je vždy Amerika, její styl života, nezávislost, touha po vlastním štěstí. Rád používá barvy americké vlajky − červenou, bílou a modrou. "Ralph dal americkému designu zcela vlastní nádech a důstojnost," řekla o něm prý herečka Audrey Hepburnová.

Dnes pod střechu Ralph Lauren Corporation spadá celá řada značek, od všední módy Polo, přes sportovní Polo Golf, charitativní Pink Pony (část výtěžku jde na nadaci bojující proti rakovině prsu) až po luxusní Ralph Lauren Collection či Ralph Lauren Purple Label.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?