Představte si zájemce o práci pro brněnskou pobočku le­tecké společnosti Lufthansa. Při návštěvě webových stránek společnosti s nabídkou volných pozic na něj vyskočí chatovací okénko s fotkou ženy konzultantky, pod níž je napsáno jméno Irina. Mluví plynně anglicky a celý den odpovídá zájemcům o práci na jejich dotazy. Zvládá komunikovat i s ně­kolika uchazeči najednou. Irina ale není člověk, je to chatbot, který dostal jméno a lidskou tvář.

Výše popsaný případ je jednou z nejčastějších možností, jak firmy využívají chatboty v oblasti lidských zdrojů, kde se za poslední dva roky výrazně zabydleli. Co ale vlastně ten chatbot je? Ne, nejedná se o boty na chatu, jak kdysi vtipně poznamenala jedna editorka odborného časopisu, ale o počítačový program určený k automatizované komunikaci s lidmi.

Funguje na principu předem definovaných otázek a odpovědí a tím vytváří u uživatele dojem reálné komunikace. Nejedná se tedy o všemi směry skloňovanou umělou inteligenci, naopak konverzační scénáře vyžadují zpočátku soustavný dohled editora.

To ale nemění nic na tom, že chatboti dokážou pracovníkům nejen HR oddělení výrazně usnadnit práci. Pomocí vyhledávacích algoritmů například vytřídí z velkého množství zaslaných životopisů kandidáty, kteří odpovídají zadaným požadavkům. Po prvotní selekci pak nastupují HR chatboti, kteří komunikují s vybranými uchazeči přes chatovací aplikace typu Facebook Messenger či Viber nebo přímo na webových stránkách.

Potenciálním kandidátům umí odpovědět na základní otázky, provedou další výběr a vytvoří seznam vhodných adeptů. Mohou být také naprogramováni tak, aby vybrané kandidáty pozvali na pohovor, mnohdy dokonce zvládnou sepsat e-mail.

Chatboti dokážou snížit náklady až o 30 procent

Podle studie společnosti IBM firmy po celém světě vydávají na zákaznickou péči po telefonu ročně kolem 1,3 bilionu dolarů. Téměř 80 procent běžných požadavků přitom chatboti umějí vyřešit rychleji než lidé, kteří se mohou soustředit na řešení nestandardních situací. Průměrně jsou tak organizace díky využití chatbotů schopné snížit počet telefonátů nebo e-mailů až o 70 procent a snížit náklady na zákaznickou péči o 30 procent.

Pro HR je chatbot ideální

Virtuálních asistentů se hojně využívá v oblasti e-commerce, především zákaznické podpoře, dále ve finančním sektoru, internetu věcí či time managementu, patří sem i oblast lidských zdrojů. Proč je ideální využít chatbota právě pro ni?

"V HR je velké množství úkonů, které se opakují. Od požadavku na kvalifikaci po komunikaci o přicházejících školeních či nově získaných benefitech. Čas, který lze ušetřit při vysoké ceně lidské práce pro tento typ komunikace, lze investovat například do rozvoje zaměstnanců," říká k důvodům prosazování automatizované komunikace v HR Jiří Janků, spoluzakladatel vývojářské firmy Feedyou. Tato společnost z Pardubic je jedním z hlavních propagátorů nasazení chatbotů v HR. V tuzemsku již implementovala desítky náborových chatbotů například pro Plzeňský Prazdroj, Continental, KFC, zmíněnou Lufthansu nebo největší českou personální agenturu Grafton.

Zatím spíše pro velké

Nasazení chatbotů je stále především doménou velkých firem, které jejich záběr neustále rozšiřují. Automatizovaná komunikace přináší řadu výhod: fungování 24 hodin denně sedm dní v týdnu, odbourání nezáživné komunikace, zrychlení procesu pro uchazeče nebo možnost pro zaměstnance najít si potřebné informace v mobilu v podstatě kdykoliv a kdekoliv, i z pohodlí domova. HR pracovníci si tak pochvalují, že se zbavují rutinní práce a mohou se věnovat činnostem s přidanou hodnotou.

Podle Jiřího Janků automatizace přináší firmám také snížení nákladů: "Bavíme se tu o stovkách milionů korun za získané a udržené nové talenty, klíčové i řadové zaměstnance. A samozřejmě o tisícovkách ušetřených hodin za stále dokola se opakující komunikaci, o kterou nestojí ani jedna ze stran náborář−uchazeč."

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?