Pandemie ovlivňuje životy firem a zcela mění trh práce. Data pracovního portálu Profesia ukazují, že některé společnosti se snaží si své zaměstnance udržet a nabídnout jim uplatnění jinde − restaurace využívají číšníky v rozvážkových službách, prodavači z kamenných prodejen zase vypomáhají při vyskladnění a distribuci v e-shopech. Mnohé podniky také nově zaměstnaly své pracovníky šitím roušek nebo spouštěním nových iniciativ, které mají za cíl pomoci v boji s koronavirem.

Spojme se a pomáhejme

Hned po zavedení prvních opatření nabídli pomoc IT dobrovolníci, odborníci i technologické firmy z celého Česka, kteří se sdružili pod společnou iniciativou COVID19CZ. "Smyslem aktivity je nabídnout moderní technologie i pomoc s komunikací tam, kde mohou usnadnit boj s virovou nákazou, ať již zpřístupněním informací, nebo třeba datovou analýzou usnadňující detekci ohnisek šíření nákazy," komentoval vznik iniciativy Patrick Zandl, jeden z jejích zakladatelů. Mezi jejich projekty doposud patří spuštění infolinky 1212, koncept Chytré karantény nebo mobilní informační karta, kterou si může kdokoliv stáhnout do mobilní peněženky a mít tak přístup k nejčerstvějším informacím, oficiálním pokynům nebo důležitým kontaktům ohledně onemocnění covid-19.

Jejich nedávnou iniciativou také bylo vyhlášení veřejné sbírky na výrobu plicních ventilátorů. Po dvanácti dnech od jejího ohlášení vytvořili v rámci iniciativy prototyp plicního ventilátoru CoroVent, který posléze předali do rukou Českého vysokého učení technického. Ten si realizaci stavby plicních ventilátorů bude nadále řídit. "Naši misi na záchranu lidských životů v projektu plicních ventilátorů považujeme za ukončenou. Na začátku jsme měli nápad, propojili jsme na tři desítky odborníků a přišli s návrhem dostupných plicních ventilátorů," popisuje Pavel Doležal, výkonný ředitel společnosti Keboola a jedna z hlavních postav iniciativy COVID19CZ. "Od začátku byly naše záměry jasné: Zajistit lokální výrobu pro české nemocnice a pomoci co nejdříve uvolnit do světa IP přístroje jako open source. Startovací fáze je nyní u konce," uvádí Doležal a dodává, že díky veřejné sbírce se jim podařilo zajistit financování pro prvních 250 kusů.

Roušky, roušky, roušky!

Mnozí designéři či výrobní podniky se zase rozhodli vypomoci šitím roušek. Zapojila se například i česká značka módních doplňků BeWooden. Ve své dílně vyráběli na konci března přibližně 300 až 400 roušek denně. "Zároveň jsme se ale propojili s řadou švadlenek v kraji, kterým denně dodáváme předpřipravený materiál. Naši kapacitu tak postupně navyšujeme a momentálně jsme s naší 'armádou švadlenek' na počtu okolo 700 roušek za den," popisoval situaci na začátku dubna zakladatel značky Ctirad Sára. Roušky posléze předávají buď do nemocnic, lékáren či domovů důchodců, nebo je mohou darovat přímo zákazníci. "Skrze možnost si u nás zakoupit 1+1 roušku zákazníci jednu obdrží a druhou darují. Díky tomu jsme schopni nakoupit materiál a zaměstnat další švadlenky," dodává Sára.

Část své výroby přeorientovala na šití roušek i značka Styx vyrábějící spodní prádlo. Na začátku dubna pro to využívali až 80 procent své výrobní kapacity. Za týden zvládli vyrobit až pět tisíc roušek. "Veškeré dostupné roušky pak budeme postupně rozdávat našim zaměstnancům a jejich rodinám, další pak půjdou jako dárky k objednávce," vysvětluje obchodní ředitel společnosti Adam Rožánek a dodává, že roušky plánují šít tak dlouho, dokud to situace bude vyžadovat.

U českého výrobce sedacích souprav Jech začali roušky šít ještě předtím, než stát nařídil jejich povinné nošení. Nejdříve je darovali svým zaměstnancům, posléze poskytli regionálnímu ústavu sociální péče a domovům pro seniory. "Problém je ale v tom, že významná část našich švadlen zůstala doma kvůli ošetřování dětí nebo na nemocenské, tak jsme museli nadále využít veškerou kapacitu pro vlastní výrobu, abychom se nezastavili," vysvětluje Martin Jech, obchodní a marketingový ředitel společnosti. "Celkově jsme právě ušili zhruba 350 kusů a pak jsme museli kapacity přesunout zpět na naši výrobu, jinak bychom čalouníky museli poslat domů," dodává.

Na šití roušek přeorientoval svou dílnu i návrhář a finalista soutěže Masterchef Česko Pavel Berky. "Při začínající karanténě jsme měli dvě možnosti − odpočinout si po náročných měsících práce na nové kolekci, nebo pomoci tím, co umíme nejlépe − šitím," komentuje Berky. Během několika hodin po vládních nařízeních mu přišlo několik desítek poptávek od velkých firem i jednotlivců, kteří neměli kde sehnat potřebné roušky. Nyní se podle něj ale poptávka proměňuje. Lidé už nechtějí jednu roušku, ale hledají zajímavější a nápaditější střihy či barvy. "Já sám jsem po více než měsíci měl konečně čas zapřemýšlet i nad nějakým originálním střihem a až teď spustil i prodej roušek, na které jsem předtím neměl logisticky ani časově vůbec pomyšlení," komentuje Berky. "Uvidíme, jak dlouho budou roušky součástí našeho života, ale pokud budou, tak je možné, že značná část mé práce bude orientovaná i na ně. Nikdo přece nechce chodit každý den v jednom tričku a domnívám se, že tomu tak bude i u roušek, které by mohly být součástí našeho šatníku i do budoucna," dodává.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?