V těžkém průmyslu stojí úspěšné zvládnutí náročných momentů na schopnosti zaměstnanců otevřeně komunikovat a přizpůsobit se rychle změnám. A také na schopnosti manažerů provést firmu krizí. "V neobvyklých okolnostech, které nyní zažíváme, těžíme každý den z ochoty našich lidí pracovat ve ztížených podmínkách a zvládnout vypjatou situaci lidsky i profesně. Před pěti lety jsme začali budovat novou firemní kulturu a nyní se nám investice vrací. Díky principům, které do každodenního života firmy přinesla, zvládáme kritické období velice dobře," říká Bronislav Převrátil.

Jakou největší konkrétní změnu přinesla pandemie koronaviru do fungování Chart Ferox?

Přinesla řadu příležitostí i řadu problémů. Ale pokud se ptáte konkrétně, dotkla se hned první den přímo naší výroby. Jako výrobce zásobníků na zkapalněný kyslík usilujeme o zařazení do kategorie klíčových dodavatelů státu. Naše produkty se po­užívají při terapii pacientů v nejtěžší fázi covid-19. Ze dne na den se raketově zvedla poptávka po výrobku, který pro nás byl dříve spíše okrajový. Nyní se z něj stal klíčový předmět výroby. Znamenalo to jinak alokovat zdroje a přeorganizovat výrobní proces. Zažíváme skutečně velice intenzivní období.

Přestože jste výrobní firma, část vašich zaměstnanců přešla začátkem března na práci na dálku. Co všechno to pro vaše lidi znamenalo?

V průmyslovém odvětví probíhá práce na dálku za trochu jiných okolností než například v IT firmě nebo v bance. Samotnou fyzickou výrobu domů z průmyslové haly do obýváku samozřejmě nepřenesete, proto se přechod na home office týkal pouze zhruba 40 % pozic. I tak to byla bezprecedentní situace, jaké naše firma za 80 let existence nikdy nečelila.

Bronislav Převrátil

Generální ředitel děčínské společnosti Chart Ferox, výrobce a dodavatele kryogenních zařízení a systémů na skladování, dopravu a distribuci zkapalněných technických plynů. Chart Ferox je součástí celosvětové skupiny Chart Industries.

Vystudoval ekonomii a inženýrství na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Bronislav Převrátil

Mluvíte tedy zhruba o 200 lidech, kteří nyní pracují z domova. Je to pro ně nová zkušenost?

Pro většinu z nich ano. Dosud pro nás vzdáleně pracovalo pár lidí. Najednou jsme během týdne museli poslat domů přes sto zaměstnanců a další postupně následovali.

Jakých profesí se tedy "odchod na home office" konkrétně dotknul?

Všech, které nevyžadují bezpodmínečnou každodenní přítomnost v areálu firmy. Z kanceláře odešli domů pracovat lidé z financí, konstruktéři, projektoví manažeři, technologové, nákupčí nebo pracovníci sdílených služeb. To jsou služby, které zajišťujeme od nás z Děčína i pro další zahraniční firmy světové skupiny Chart Industries.

Někteří z těchto lidí mohou zůstat doma zcela, někteří potřebují i nadále do areálu firmy ve vybrané dny docházet, protože se bez jejich přítomnosti výroba neobejde. To se týká například konstruktérů a dalších profesí. Celkově ale u každého jednotlivého člověka nutnost jeho přítomnosti v areálu pečlivě zvažujeme.

Jaké první kroky jste udělali, aby vaši lidé změnu zvládli?

Museli jsme zareagovat velice promptně. Hodně nám pomohly IT nástroje, na kterých jsme začali pracovat velice krátce před pandemií. V první chvíli jsme se tedy spolehli na to, co už fungovalo. Svým způsobem jsme měli štěstí. I když to, jak věřím, přeje připraveným. Shodou okolností jsme například koncem února migrovali pevné linky do počítačů. To se velice vyplatilo, protože díky tomu jsou nyní naši lidé snadno k zastižení.

Začátkem roku jsme také začali intenzivně pracovat s platformou Microsoft Teams a fungovat co možná nejvíce v cloudu. A ty se tak nyní mohly přirozeně stát nedílnou součástí toho, jak na dálku pracujeme, aniž by to způsobilo větší paniku nebo to práci lidí paralyzovalo.

Stačilo tedy pokračovat s tímto systémem v domácím prostředí tak, jak lidé byli zvyklí používat ho v práci?

Částečně ano, ale samozřejmě nastala řada situací, se kterými jsme si první dny nevěděli rady. V první řadě jsme se rozhodli zajistit, že všichni společný systém a jeho možnosti perfektně ovládají. Proto jsme nasadili masivní on-line školení na využívání tohoto nástroje. To byla důležitá startovní čára.

Klíčová tedy byla dobře zvolená technologie?

Technika samozřejmě tvoří jen jednu stránku věci. U ní se dá většina věcí zařídit a vyřešit poměrně předvídatelným způsobem. Hardware můžete nakoupit, software nainstalovat a naučit lidi s tím vším lépe pracovat. Mnohem náročnější je psychologická stránka věci.

V jakém smyslu?

Při práci na dálku byli najednou naši lidé konfrontováni se řadou situací, které dřív do jejich práce v kanceláři nezasahovaly. Rodiče se potřebují postarat o děti. Všichni lidé o domácnost, která je mnohem vytíženější, než když jsou všichni její členové přes den pryč. Lidé jsou spolu zavřeni doma, což často přináší řadu napětí. A pro ty, kteří žijí sami, je zase náročné zvládnout samotu a kontakt pouze přes obrazovku. Zkrátka vlivů na samotnou práci je mnohem víc a často jsou hůře zvládnutelné než v běžném pracovním rytmu.

Jak můžete vy jako manažer své lidi v této situaci nejlépe podpořit?

Oslovili jsme hned v začátku školicí firmu, která pro nás již v minulosti s pořádala školení pro práci na dálku. Už tenkrát jsme spolupráci s ní vnímali velice pozitivně, proto jsme se rozhodli v této krizové situaci dobrou zkušenost využít a objednali jsme pro několik desítek lidí on-line webinář o tom, jak dobře zvládnout home office. Jak z pozice manažera, tak z pozice zaměstnance.

Skutečně se lze jednorázovým webinářem naučit účinné nástroje, jak situaci zvládnout?

Mělo to velmi dobrý efekt. Už proto, že lidé zjistili, že se svými pocity a nejistotou nejsou sami a že je možné je řešit. Dozvěděli se zcela praktické kroky, jak si uspořádat den, jak nastavit fungování s partnerem a dětmi, co funguje či nefunguje při vzdáleném řešení konfliktů, jak zacházet s motivací atd. Celkově tento krok hodnotím jako skvělou investici do začátku, která se nám bohatě vrátí.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.