Co nám řekla koronavirová krize o českém školství? Zeptáme se expertů.
Co nám řekla koronavirová krize o českém školství? Zeptáme se expertů.
autor: Aspen Institute CE

Koronavirová krize postavila české školy před nečekaný úkol - zajistit distanční vzdělávání. Ukázalo se, že mezi školami jsou obrovské rozdíly, úroveň výuky se lišila jako den a noc. Zároveň se prokázalo, že nutnost používat digitální technologie zvětšuje už tak obrovský vzdělávací handicap dětí z chudších rodin. Jak si školy vedly? Co fungovalo a co ne? Obstálo metodicky ministerstvo školství? Jaké jsou sociální a ekonomické náklady přerušení "normální" výuky?

A hlavně - máme mít od vzdělávání na dálku očekávání i do budoucna v dobách nekrizových a investovat jako společnost více peněz a úsilí? 

O těchto a dalších otázkách budou diskutovat Daniel Prokop, zakladatel PAQ Research a vedoucí expertní skupiny Aspen Institute CE, Daniel Münich, ředitel think-tanku IDEA při CERGE-EI, ministr školství Robert Plaga, ředitelka ZŠ Neštěmická, Ústí nad Labem Marie Čápová a Ondřej Zapletal, ředitel nadace České spořitelny.

V rámci debaty budou prezentovány také první výsledky výzkumů PAQ Research a IDEA o digitální připravenosti škol, první reakce domácností se školáky na covid a problémy sociálně-ekonomických nerovností v českém systému v mezinárodním srovnání.

Ukážeme loňskou mapu sociálních a vzdělávacích problémů ČR a budeme diskutovat, jak by se v ní mohla současná krize projevit a co je třeba dělat.

Debatu pořádají Hospodářské noviny s Aspen Institute Central Europe, odehrává se jako součást veřejných debat kolem každoroční konference Kam kráčíš, Česko?, kterou organizuje Aspen Institute Central Europe. 

Diskuse se odehraje ve čtvrtek 28. května od 14:00, moderovat ji bude komentátor HN Petr Honzejk. Vaše dotazy k tématu přivítáme zde (zobrazit se mohou se zpožděním):

 


Online rozhovor

Je možné vkládat otázky Obnovit (přenačte stránku) Vložit dotaz
Karolína 23.5. 12:45
Dobrý den, chtěla bych se zeptat Ministra školství pana Plagu proč obchází zákony ohledně nastoupení do škol? Jestliže se řídí podle ostatních států jak uvedl tak proč jsme stále v nevýhodě? A nezruší se ústí zkouška u maturity, neudělí se maturity úředně nebo neotevřou se školy až v září jak je to v zahraničí? Chtělo by to myslet v téhle situaci hlavně na zdraví všech (vcítit se do pozice studenta)a ne na slíbené peníze. Jaký máte postoj k promluvě pana Hrabu a Canova?
Předem děkuji za odpověď
Kamil Losický 23.5. 11:03
Dobrý den, otázka na p.Plagu. Proč to všem tak zkomplikoval, co ho k tomu vedlo? Proč nezrušil ústní část maturit, u kterých se někteří studenti dozvídají termíny až teď, třeba syn až včera a místo toho, neumožnil uspořádat 2 kola přijímacích zkoušek na SŠ, když by bylo na školách prázdno a školy měly čas na přípravu a zároveň by nemusel být takový chaos v přijímacích řízeních na VŠ, kdy školy musí posunovat termíny, měnit podmínky přijímacích řízení apod. Všem to jen zkomplikoval.
Syrová 23.5. 07:56
Dobrý den, chtěl bych se zeptat:
Jak vyřešíte MZ u nástavbového studia-dálkových studentů, co si jen doplňují vzdělání (1 maturitu již mají) kvůli práci, kterou již vykonávají a zaměstnavatelé na ně tlačí, často jsou v rizikové skupině, pracují-navíc se starají o výuku svých dětí, (které nemůžou ani nastoupit do ZŠ) a mají v péči nemohoucího seniora-bylo by dobré aspoň u těchto studentů udělit úřední maturitu nebo zrušit ústní část maturit. MZ v září vyloučena zaměstnavatel chce do 30.6. MV.
x 23.5. 00:17
Chtěl bych se zeptat, proč na Slovensku a ve spoustě jiných států mohlo dojít k udělení úředních maturit a tím k ochraně studentů, učitelů a jejich rodin, ale v České republice ne? Nebo alespoň zrušení ústních zkoušek? Zrušení slohových prací není příliš velká úleva, když se jedná o nejlehčí část maturitní zkoušky a mohla mnoha studentům pomoct. Pokud vy se zrušily ústní zkoušky, nemuselo by být ohrožováno zdraví jak studentů, tak učitelů a Cermat by o své peníze nepřišel.
Marie 22.5. 23:46
Je chování pana ministra školství dobrým vzorem? Proč my všichni musíme hned na vše reagovat jakmile něco nařídí apod. a pan ministr nás všechny doslova ignoruje?
Viktora 22.5. 08:25
Dobrý den pane ministře, jak dožene deset tisíc dětí, které neparticipují na on line výuce školu?
Jak budete řešit nemožnost doučování žáků se zvláštními potřebami?
Myslím , že je opravdu obrovská a kardinální chyba, že žáci 2 stupňů a středních škol se nevrátí do škol, on line výuka nenahradí školu, každý má právo chodit do školy!!!
Ivo Voříšek 22.5. 01:12
Prosím pana ministra školství o reakci na vystoupení senátora Michaela Canova na schůzi Senátu dne 20. května 2020, a hlavně aby převážně pedagogické veřejnosti objasnil právní aspekty už provedených opatření (ať restriktivních či uvolňovacích, právní podloženost distanční výuky a mzdu za ní pedagogům, definoval odpovědnosti ministerstva .- zřizovatele - ředitele - hygienika). Děkuji za odpovědi. I. Voříšek, učitel s 30ti letou praxí na 1. stupni
Tomáš Válek 21.5. 15:19
Chci poděkovat panu Prokopovi za sepsání velmi kvalitní knihy Slepé skvrny. Neplánuje další díl?
 
Autoři: Petr Honzejk