Sedmáci se rozdělili na dívky a chlapce. "Co dělali kluci, to nevím. My jsme probíraly vložky a tampony," vzpomíná začínající učitelka Ema Valeriánová na to, jak probíhala sexuální výchova, když sama chodila na základní školu. Nechyběly ani banány, na nichž žáci trénovali nasazování kondomů. Ty o přestávce posloužily jako balonky na vodu. "Asi jsme k tomu dostali nějaký výklad, ale já si pamatuji spíš tohle," říká Valeriánová. Její kolegyně ze ScioŠkoly v pražských Stodůlkách Pavla Nováková má velmi podobnou zkušenost, vedle rozdávání vložek a kondomů si pamatuje třeba dokumentární video o porodu.

Obě pedagožky chodily na druhý stupeň základní školy před patnácti lety. V některých třídách po celé republice se toho od té doby mnoho nezměnilo. V posledních letech ale přibývá učitelů, kteří popsaný model považují za nedostatečný. Tak jako Valeriánová s Novákovou nechtějí jen dětem odvykládat, jak se při sexu nenakazit a neotěhotnět. Sexuální výchova by se podle nich měla zabývat také navazováním a udržováním zdravých vztahů. "Pro mě je to hodně téma hranic. Kdo jsem já, kdo jsou ostatní a jak se k nim chovat," říká Valeriánová.

Základní i střední školy mají v pojetí sexuální výchovy poměrně volnou ruku. V rozvrhu mezi matematikou, češtinou nebo tělocvikem ji nenajdete. Bývá součástí předmětů, jako jsou přírodopis, biologie, občanská nauka nebo základy společenských věd. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse si učitelé poměrně často zvou do tříd odborníky z řad sexuologů, psychologů, neziskových organizací nebo i policie. Některé neziskovky pořádají workshopy přímo pro studenty nebo učí pedagogy, jak si se sexuální výchovou poradit.

O tom, jak se přístupy v jednotlivých školách liší, mnoho aktuálních dat neexistuje. "Česká školní inspekce se problematice sexuální výchovy a hodnocení vzdělávání v těchto tématech dosud specificky nevěnovala," potvrdil Andrys.

O sexu s učiteli i experty zvenčí

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?