Mladší generace zaměstnanců preferuje volný čas. Jsou dokonce tací, kteří jsou schopní si až podle svých volnočasových aktivit plánovat, jak si na svoje živobytí vydělají peníze. Nezřídka práci na volné noze kombinují s krátkodobými úvazky a jednorázovými brigádami. Lidí, kteří si obživu zajišťují bez pevných úvazků, bude podle expertů na pracovní trh přibývat. V zahraničí se už pár let rozvíjí trend takzvané gig ekonomiky, při níž si lidé skládají svůj příjem z několika zdrojů. Tento fenomén pomalu přichází i do Česka. Právě na něm postavil svůj byznys start-up Grason. Propojuje brigádníky se zaměstnavateli prostřednictvím mobilní aplikace a nabízí práci i třeba jen na jednu směnu.

Práce na mrtvých projektech

Start-up Grason, další z řady oceněných v soutěži Vodafone Nápad roku, vznikl v roce 2018 a zprostředkovával zpočátku práci výhradně v gastronomickém sektoru. S pandemií, která gastro ochromila, se ovšem začal orientovat i na nové segmenty, jež zrovna potřebovaly pracovníky − tedy hlavně e-commerce a logistiku. Nyní Grason ve své aplikaci eviduje kolem 300 firem a přes pět tisíc potenciálních pracovníků.

Grason založili Karel Mařík s Jarmilou Kowolowskou, kteří předtím spolupracovali jako projektoví manažeři v inovační agentuře Creative Dock. Byli vyčerpaní z toho, že spousta jejich projektů se nakonec nedočkala realizace.

Gastronomie je odvětví s obrovskou fluktuací, které trpí nespolehlivostí a nekvalitou zaměstnanců. Zároveň je v něm ale možná zastupitelnost.

„Důvodů, proč to tak bylo, je mnoho − změní se vedení firmy, strategické záměry či dojdou peníze. To nás demotivovalo, chtěli jsme mít něco vlastního, co můžeme budovat a ovlivňovat,“ vzpomíná na začátky Mařík. Sám se považuje za typ člověka, který aktivně hledá problém a následně vymýšlí jeho řešení. Z dlouhého seznamu si spolu s Kowolowskou vybrali ten se zaměstnanci v gastronomickém segmentu. „Je to odvětví s obrovskou fluktuací, které trpí nespolehlivostí a nekvalitou zaměstnanců. Zároveň je v něm ale možná zastupitelnost. Z diskusí, rešerší a testů nám vyšlo, že by technologie mohla být dobrým řešením,“ říká Mařík.

Po půl roce zkušebního provozu, když už měli první výsledky, se dohodli na spolupráci s investiční skupinou Miton. Ta má nyní v portfoliu 27 firem, včetně e-shopu Rohlík.cz či pracovního portálu StartupJobs. V Grasonu teď vlastní 42procentní podíl, dalších 18 pro­cent drží brněnský podnik vyvíjející mobilní aplikace Futured, jehož platformu Grason využívá. Zbylých 40 procent patří napůl zakladatelům Maříkovi a Kowolowské.

Orientace na nové klienty

Grason není klasická personální agentura, která by lidi sama zaměstnávala − pouze pracovníky se zaměstnavateli propojuje a veškerý smluvní vztah se odehrává jen mezi nimi. Grason účtuje paušální poplatek podnikům, jež prostřednictvím aplikace hledají pracovní sílu. Pohybuje se od jednoho tisíce do dvou tisíc korun za měsíc.

Všech pět tisíc zaregistrovaných lidí má v aplikaci svůj profil, který zahrnuje certifikáty způsobilosti, historii odvedené práce a reference. Registrovaní zájemci o práci si mohou zaměstnavatele buď sami vybírat, nebo jim je aplikace na základě uložených údajů doporučuje. Směny mohou plánovat jak dlouho dopředu, tak i na poslední chvíli. „Také zaměstnavatelé mohou procházet jednotlivé profily a sami si hledat vhodné lidi,“ vysvětluje Mařík.

Start-upy v Česku

Seriál týdeníku Ekonom, ve kterém vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku přinášet až do léta profily nejzajímavějších českých start-upů posledních let.

Aplikaci už třetí rok využívá například pražská restaurace Kaštan. „Nejvíc si na tom ceníme spolehlivost a rychlost. Máme zkušenost, že když už se někdo o práci u nás uchází, je vysoká šance, že se skutečně dostaví,“ říká Jan Klimša, šéf restaurace, jež má většinu stálých zaměstnanců a aplikaci využívá zejména pro doplňování směn při jejich výpadku.

Pandemie zastihla Grason v momentě, kdy se mu dařilo pokrývat náklady na provoz. Gastrosegment ale covid zasáhl zásadně a start-up se musel změnit. Začal se orientovat na jiné zákazníky. „Během první vlny pandemie jsme dokázali přemístit 800 lidí z gastra do úplně jiných segmentů,“ říká Mařík a doplňuje, že mezi novými klienty byli například e-shopy Mall.cz, Alza.cz, ale i firmy z portfolia Mitonu, jako například farmářské tržiště Scuk.cz.

„Covid nám nepomohl, co se týče tržeb, ale akceleroval náš vývoj, co jsme chtěli udělat v budoucnu, jsme museli udělat hned. Rozvoj spolupráce s dalšími firmami z jiných oborů je teď jednou z našich priorit a má vést ke stabilizaci podniku,“ vysvětluje Mařík. Novými oblastmi jsou především maloobchod, kde je potřeba spousta zastupitelné pracovní síly a kde je poptávka po lidech kolísavá. S některými z budoucích klientů začíná nyní firma jednat i jako s potenciálními investory. „Poptávka roste jak ze strany podniků, tak i pracovníků,“ říká Mařík, jehož firma od konce května opět začala zásobovat lidmi také gastronomický segment. Naopak e-commerce sektor je nyní mimo sezonu.

Mobilní aplikace Grason umožňuje vybrat zaměstnance na jeden klik. Rozšíření služby předpokládá digitalizování náboru.

Plány na expanzi do zahraničí

Grason od začátku svého podnikání využívá digitální platformu, kde probíhá párování poptávky s nabídkou. Proces náboru, který u Grasonu zahrnuje i prověřování a zaškolování, ale až do začátku koronakrize digitalizovaný nebyl. To se s pandemií změnilo a firma má teď ambici pomoci se zrychlením náboru díky on-line technologiím i svým klientům. „V aplikaci nyní za měsíc zajistíme obsazení při­bližně 1200 směn. V nejlepším mě­síci, v prosinci 2019, to bylo dokonce 2500 směn. V call centru by na to bylo potřeba osm až deset lidí. Nám na to stačí jeden člověk,“ tvrdí Mařík.

Pokud firmy potřebují rychle doplnit zaměstnance, nejlepším řešením je udělat to bezkontaktně a on-line. Do budoucna chce Grason svým klientům nabídnout i samostatný mzdový systém, oddělený od kmenového, který je určený speciálně jen pro brigádníky.

Mezi dlouhodobější plány společnosti patří expanze do zahraničí, především do okolních států, jako je Rakousko a Slovensko. „Ještě se ale musíme chvilku stabilizovat, protože covid ještě není úplně vyřešený,“ říká Mařík.

Související